Verslag NK tijdrijden door Trieneke

NK Tijdrijden 2014

Na een tweede plaats op het DK, mocht ik (na een heel gedoe) uiteindelijk starten op het NK tijdrijden. Aangezien Zaltbommel niet in de buurt ligt, doe ik de parcours verkenning op google maps. Het parcours bestaat uit lange stukken, over de dijk langs de Waal en langs de tuinkassen weer terug.

In Zaltbommel aangekomen begin ik met een stukje infietsen op mijn tijdritfiets. En wie kom ik daar tegen twee ploeggenoten, Mariët en Rianne van der Helm. Leuk dat zij vanaf Renkum op de fiets naar Zaltbommel zijn gekomen. Na het infietsen stap ik op de tacx en werk ik mij  goed in het zweet om goed warm van start te gaan.

De tijdrit kan beginnen. Als ik op het startpodium sta krijg ik 30 seconden voor de start van de jury te horen dat ik direct na de tijdrit naar de doping moet. Dit brengt je toch iets uit concentratie. Maar lang kan ik hier niet over na denken, het startschot gaat en ik ga van start.  De eerste helft van het parcours heb ik de wind schuin tegen. Ik blijf op een mooie cadans doorrijden en Max schreeuwt vanuit de auto als ik iets in zak. Na 10 km krijg ik mijn voorganger ook in het vizier, een mooi richtpunt. Maar het gaat zwaar. Er moet nog 15,4 km gereden worden. Dit parcours is toch 6 km langer dan het parcours bij het DK tijdrijden. Na het draaipunt voelt het niet alsof ik wind mee heb. En dan komt Anna van de Breggen van de Rabobank mij voorbij. Zij is 2 minuten achter mij gestart. Even voelt dit als een tegenslag, maar wetende dat zij top 3 kan rijden had ik dit kunnen verwachten. Ik kan nog een tijdje haar tempo volgen maar moet op den duur haar laten gaan. Het doel blijft mijn voorgangster. Ik kom dichter bij maar weet haar niet in te halen.

Na de finish ben ik leeg en mag ik direct langs de doping. Gelukkig kan ik redelijk snel plassen en heb ik de dopingcontrole (na 7 jaar koersen) ook een keer meegemaakt.

Van de 35 gestarte dames word ik uiteindelijk 22ste. Ik mag tevreden zijn. Mijn tweede wedstrijd op mijn tijdritfiets. Meer specifieke training op deze fiets en dan moet het mogelijk zijn volgend jaar top 15 te rijden. Dan hoef ik maar 30 seconden sneller te rijden!

Reacties zijn gesloten.